Menu
Tryk enter eller esc for at afslutte søgning

Yogafestival i Vejle søndag den 17. november kl. 9-17

KØB BILLET

Der lukkes for billetsalget den 14. november kl 22.00

Pris: 395,- kr
I prisen er inkluderet 6 moduler, æble og 1 pose nøddemix til formiddagen, salat ta'selvbord og en kildevand til frokost.


PROGRAM

Kl. 8 - 8.50 Ankomstregistrering & omklædning. Kom i god tid af hensyn til parkering, der er hele dagen fri parkering på parkeringspladsen ved rundkørslen. P-nord Vestre Engvej.

Modul 1 kl. 9.00 GO' morgen Yoga v/ Rikke Klinkby
Du får mulighed for at tage et æble og 1 pose nøddemix med i tasken til formiddagens yogatimer - indregnet i prisen.

Modul 2 kl. 9.45 varighed 60 min.
1. Yoga dance v/ Heidi Sivesgaard
2. Ashtanga Yoga v/ Michelle Nora Lind
3. Hot power Yoga v / Julie Gissel
4. Reformer Classic v/ Dorthe Nygaard

Modul 3 kl. 11.15 varighed 60 min.
1. Flow Yoga v/ Helle Yde
2. Funktionel Yin Yoga - Fornemmelse fremfor form v/ Maiken Christiansen
3. Hot Yoga v / Tess Kjær
4. Reformer Classic v/ Lene Schultz

12.15 Frokost - Ta' selv salatbord og 1 kildevand er inkluderet i prisen

Modul 4 kl. 13.30 varighed 60 min.
1. Slow Flow Yoga v/ Heidi Sivesgaard
2. De 5 Tibetanere v/ Susanne Ydo
3. Hot Yin Yoga v/ Dorrit Dyrup
4. Reformer Classic v/ Marianne Haugstrup

Modul 5 kl. 15.00
1. Yin Yoga - i et kold og mørk efterår (fokus på velvære)
2. Restorativ Yoga v/ Helle Yde
3. Hormon Yoga v/ Susanne Ydo

Modul 6 kl. 16.15 - 40 minutter
Ansigts-yoga & afspænding v/ Julie Gissel


SHOPPING
Hele dagen er der mulighed for at shoppe

Yogatøj og udstyr fra Goyogi, se goyogi.dk
Yogatøj og udstyr fra Nice2wear, se nice2wear.dk
Yogatøj fra Anna Buur Studio, se annebuurstudio.dk
Ampullab hudplejeprodukter, se ampullab.dk
Aloa Vea produkter fra FORever, se foreverliving.dk og Magnetsmykker


BESKRIVELSE AF MODULERNE

Go- Mor'n Yoga 30 minutter v/ Rikke Klinkby
Vi gør klar til en dag fuld af yogaoplevelser, gennem stræk og bevægelser der vækker kroppen til dagens udfordringer.


Ashtanga Yoga v/ Michelle Nora Lind
Ashtanga yoga er en dynamisk yogaform, og her på yogafestivalen vil du kunne få en smagsprøve på denne praksis med udgangspunkt i Primary Series. Der vil blive guidet en række solshilsner, stående og siddende stillinger, som udfordrer og opbygger styrke og fleksibilitet. Der er fokus på at koordinere åndedræt og bevægelse, og den intense yogaform skaber en indre varme. Der er mulighed for at moderere stillingerne så de kan tilpasses den enkelte. Undervisningen begyndes og afsluttes med at vi chanter Om og Om shanti.


Funktionel Yin Yoga - Fornemmelse fremfor form (fokus på hofte og ben) v/ Maiken Christensen
Når vi har så forskellige kroppe og forudsætninger, kan det så passe at vi skal se ens ud i yogastillingerne? Nej! Vi vil derfor, igennem yin yogaens stillinger, udforske kroppen ud fra et funktionelt perspektiv, fremfor æstetik og en ide om en bestemt form.


Yin Yoga - i et kold og mørk efterår (fokus på velvære) v/ Maiken Christensen
Dagene er blevet korte, kolde og mørke, og vi er næsten gået i hi. Hvordan kan vi genoplade og fortsat føle os oplagte i denne efterårstid? Dette vil vi udforske gennem yin yogaens stillinger, med små elementer af yang øvelser.


Flow Yoga v/ Helle Yde
At bevæge sig fra den ene stilling til den næste, som perler på en snor, hvor kroppen leger, undres og udfordres. At give kroppen fuld opmærksomhed og mærke hvordan arme, ben, hænder og fødder arbejder sammen. At glemme alt det der var og alt det der kommer for en stund, det er for mig at lave yoga i flow. Jeg er vild med det. Smil, træk vejret og lad os lave YOGA i flow.


Restorativ Yoga v/ Helle yde
Et modul hvor kroppen understøttes med puder, tæpper og blokke således at du glider ind i en dyb afspændt tilstand. En tilstand hvor kroppen (og sindet) kan finde hvile og give slip. Et er, at kroppen er placeret og ligger stille, men derfor kan der godt udspille sig et cirkus inden i og det kan være svært at finde ro. For at hjælpe dig på vej, vil jeg undervejs foreslå små åndedræts øvelser og opmærksomheds punkter. Noget sindet kan “hæfte” sin opmærksomhed ved, i stedet for at fodre hverdagens "hamsterhjul tankegang". Det vil sige at kroppen hjælpes i dybdeafspænding og restitution.


Yoga Dance v/ Heidi Sivesgaard
Yogastillingerne sættes sammen i flow og krydres med enkle dansende bevægelser til toner af skøn musik. Kodeordene er blødhed, femininitet og kropsfornemmelse.


Slow Flow Yoga v/ Heidi Sivesgaard
En ”time” med rolige, flydende bevægelser og alligevel med udfordring! Det kræver nemlig ekstra meget af kroppens stabiliserende muskler, når vi bevæger os langsomt, og samtidig øver vi os på at have fokus på vejen hen til de klassiske yogastillinger med tid til at mærke kroppen i bevægelse. Undervisningen er bygget op efter elementprincippet, og vi slutter af med at nyde den lange alola til dejlig musik.


De 5 tibetanere v/ Susanne Ydo
Historien om de 5 Tibetanere blev nedskrevet engang i 30’erne af Peter Kelder. Han beskriver i sin bog et møde med en ældre herre – en oberst Bradford, der søgte efter ungdommens kilde. Deres veje skiltes og efter en del år mødes de igen. Denne gang kunne Kelder først ikke genkende obersten, der så meget yngre ud end ved det første møde. Obersten fortæller Kelder om sin rejse til fjernere dele af Himalaya – og om sit møde med befolkningen der. Og om hvordan de lærte ham en ny livsstil – med fysiske øvelser, der havde en gavnlig effekt på hans helbred generelt, ligesom de foryngede ham. Han lærte om hormonkirtler i kroppens endokrine system, der regulerer kroppens funktioner – herunder aldringsprocessen. Legemet har syv energicentre – chakraer. Det er stærke elektriske felter. Hvert af disse felter er centreret omkring hver af de syv hormonkirtler i kroppens endokrine system. I en sund krop roterer hver enkelt af hvirvlerne med høj hastighed og lader den æteriske energi (prana) strømme opefter gennem det endokrine system. Hvis bare en eller flere af hvirvlerne taber fart, hæmmes eller blokeres – så blokeres energistrømmen og bevirker at man bliver gammel og syg. Ved at lave fem enkle øvelser kan hvirvlerne rotere normalt igen og derved genvinde helst og styrke og måske ungdommen igen.


Hormon/Menopause Yoga v/ Susanne Ydo
Overgangsalderen er et kontroversielt emne. For nogle betragtes den nærmest som en fase af intellektuel tilbagegang, tab af femininitet og ”begyndelsen på at blive gammel”. Det er derfor vigtigt at forstå, at det blot er en fase med hormoner. Statistisk set, allerede fra det fyldte 35 år, begynder østrogen niveauet af falde, og symptomer som hedeture, tørre slimhinder, træthed, angst, depression, hårtab, tør hud og nedsat libido kan opstå. Disse symptomer kan forekomme årevis, før selve overgangsalderen begynder - og kan også fortsætte nogle år efter, ved dalende hormonproduktionen.

Gennem hormonyoga vil du opnå en større fysisk velvære og følelse af, at du selv kan tage del i og styre den proces det er, at være før-, midt i eller har overstået overgangsalderen. Selve yogaen er en kombination af stillinger, bevægelser og vejrtrækningsteknikker fra forskellige yogastilarter, som genaktiverer hormonproduktionen på en naturlig måde og kan eliminerer generende symptomer på overgangsalderen.
En yogasektion består først af en serie opvarmningsøvelser – dernæst kommer selve øvelserne og til sidst en dejlig afslapning. Du vil blive introduceret til vejrtrækningsteknikker – asanas (øvelser) og dynamiske visualiseringer, der bruges til at stimulere hormonproducerende kirtler og din balance.


Ansigtsyoga & afspænding v/ Julie Gissel

Ansigtsyoga er ultimativ selvomsorg. Du kender nok følelsen efter en god ansigtsmassage? Afslappet, afspændt, glat i ansigtet, en følelse af at noget har løsnet op. Denne følelse kan du give dig selv ved at lave øvelser med dit ansigt samt massere dig selv. I ansigtet sidder en masse energibaneender, som vi aktivere og sætter flow i når vi massere og aktivere vores ansigt på en hensigtsmæssig måde. Disse bevægelser af energi har kontakt til hele resten af din krop, og det er dermed ikke kun ansigtet du løsner op i, men alle de organer og instanser i kroppen som energibanerne har forbindelse med (ligesom zoneterapi på fødderne). Derudover er der mange følelsesmæssige spændinger som sætter sig i ansigtet. Det kan du mærke som ømme punkter og måske endda se meget markerede streger, der hvor du går og spænder op. Når vi massere på kroppen har det en direkte forbindelse til psyken, og du kan faktisk løsne psykiske spændinger ved at massere og bevæge dit ansigt korrekt. Sidst men ikke mindst giver ansigtsyoga en generel ro og afslappethed og har stort potentiale til at udglatter hud og rynker. 

Vi tuner ind på et lille område at vores krop, fokuserer og koncentrerer os -  Ansigtsyoga må være den perfekte afslutning på en god dag fyldt med helkropsyoga. 


Hot Yoga
en time i 37 graders varme. Denne time bygger på Hatha yoga øvelser - med indlagte sekvenser. Yogastillingerne udføres i et tempo med tid til at fordybe sig i stillingen, og mærke kroppen og åndedrættet. Sveden pibler fra huden, dine sanser og opmærksomhed skærpes. Hot yoga er intens træning for dig, som ønsker at opbygge din krops styrke, smidighed og balance.


Hot YIN Yoga
Hot Yin yoga i 37 graders varme er en stille meditativ yogaform, hvor man arbejder på at give slip på så meget muskelaktivitet som muligt, og i stedet arbejder med at strække bindevæv og led samt løsne blokeringer i kroppens energibaner. Gennem dybe stræk, og liggende stillinger der holdes i lang tid, får man mulighed for at give helt slip i krop og sind, reducere stress og få større vitalitet. Gennem en hvilen ind i yogastillingerne, beroliges og afspændes kroppen og nervesystemet. Yin fokuserer mere på væren end på gøren, og giver mulighed for en dybere kontakt med dig selv og med indre ro. Den dybe afspænding, som stillingerne skaber, virker harmoniserende på krop og sind. Yin Yoga er for alle - også nybegyndere.


Hot Power
Hot Power yoga i 37 graders varme opbygger styrke og balance, løsner spændte muskler og smidiggør leddene, uden at kroppen stresses eller overbelastes. I stedet for at holde pauser imellem de forskellige stillinger kædes det hele sammen til sekvenser med glidende overgang. En effektiv træning og detox med kraft, styrke og varme. Timen er for dig som ønsker en kraftfuld time.


Hvad skal du huske til hot træning?
Vi undgår sved på måtter og gulv - så derfor beder vi dig medbringe håndklæde som dækker hele yogamåtten.Sokker gerne Toe Sox, eller andre sokker, som er skridsikre.


Reformer Classic
På den klassiske reformertime toner du hele kroppen ud fra en klassisk pilates tilgang. Der arbejdes med fokus på at styrke og at forme kroppens kerne. Tempoet i øvelserne skaber et bevægelsesflow med afsæt i funktionel træning af hele kroppen og fordybelse i øvelserne. Timen er for alle, og du går herfra med en følelse af styrke og velvære.

Reformer-timerne foregår på en reformer, som er selve hovedmaskinen indenfor pilatesbaseret modstandstræning. Reformeren består af en glidende vogn, fjedre, stropper og en fodbarre. Modstanden opstår af en kombination af din egen kropsvægt samt reformerens fjedre, så du selv kan tilpasse belastningen. Hver deltager på holdet træner i sin egen maskine. Reformertræning er styrke – stræk og udholdenhedsøvelser med fokus på funktion, bevægelse, kontrol og stabilitet.

HUSK SOKKER - gerne skridsikre - sko er ikke en mulighed


UNDERVISERE

Underviser Michelle Nora Lind
For mig som menneske i det moderne samfund, er yoga en vej til fordybelse. Jeg underviser primært i ashtanga yoga, og min uddannelse har jeg taget i Mysore, Indien, i 2014. Ashtangaens faste form og fysisk krævende stillinger giver mig mulighed for at hengive mig helt til min praksis, og derigennem opnå ro i sindet. Jeg tager løbende på efteruddannelse, senest med Mikko Seppinen, Kino MacGregor og Sharath Jois. Udover min passion for yoga, dyrker og lever jeg af min passion for musik – jeg er klassisk sanger. Mit kendskab til stemmens og kroppens brug i forhold til sang, hænger fantastisk sammen med måden at træne krop og sind på i yoga.

Underviser Maiken Toft Christiansen
Maiken er 31, uddannet yogainstruktør og yogaterapeut, og studerer til Psykomotorisk terapeut i Hillerød. Hun har specialiseret sig i Yin yoga, med studier hos grundlæggeren Paul Grilley i Californien, samt hos yin pioner Bernie Clark i Canada. Yderligere underviser hun traumesensitiv yin yoga, og arbejder i det psykiatriske felt med personer berørt af spiseforstyrrelser, angst, stress og traumer. Hun underviser i ind og udland, seneste rejser inkluderer undervisning i Australien og på Hawaii, USA. Oprindeligt fra Vejle, nu bosiddende i København.

Helle Agerskov Yde
Yoga er for mig at tage en pause, bevidst at "tjekke ud" og for en stund vende blikket ind. Derefter er der SÅ meget mere at give ud. Jeg har nu mere end 7 års erfaring som fuldtids yogalærer. Det har lært mig hvor forskellige voreskroppe er, men også hvor ens vi er i behovet for at finde et lille pusterum. Jeg underviser ugentlige hold, privat 1:1, afholder retreats, efter uddannelse og workshops, oger den ene af de to lærer på den 1 årige “A YOGA STORY” uddannelse. Gennem mit arbejde som yogalærer møder jeg pragtfulde mennesker, der lige som jeg glædes over bevægelsen, dybden, varmen og stilheden i YOGA. Selv er jeg uddannet yogalærer gennem Dansk Yogas 2 årige uddannelse og har en restorativ yoga uddannelse med som skønt supplement.

Heidi Sivesgaard
Heidi Sivesgaard er uddannet ManuVision Kropsterapeut og Klinisk Fysioterapeut og driver sin egen virksomhed med behandlinger, undervisning og rejser. Med sine 35 års erfaring indenfor træning og de seneste 10 år som underviser indenfor DGI Yoga er hun en erfaren kvinde, der til stadighed brænder for at inspirere til bevægelse på mange måder. Heidis motto er "Bevægelse til folket - både fysisk, mentalt og socialt"

DGI Husets undervisere

Rikke Klinkby underviser i DGI Huset i hatha, yin, asthanga og hot yoga
Tess Kjær underviser i DGI huset i hot yoga
Julie Gissel underviser i DGI huset på poweryoga, basic Yoga, yin yoga og hot yoga
Dorthe Nygaard underviser i DGI huset på reformer hold & stærk ryg
Dorrit Dyrup underviser i DGI huset på poweryoga, hatha Yoga, yin yoga og hot yoga
Lene Schultz underviser i DGI Huset i yin yoga, hot Yoga & hatha yoga & reformer hold
Marianne Haugstrup underviser i DGI Huset i pilates, yin yoga, hot yoga & reformer hold